Zagadnienia na egzamin poprawkowy w roku szkolnym 2022/2023

"Zagadnienia na egzamin poprawkowy z przedmiotu: hodowla lasu
Technikum, klasa 4 technik leśnik"

  1. Podstawy regionalizacji przyrodniczo – leśnej
  • zdefiniować pojęcie regionalizacji, Krainy i Mezoregionu przyrodniczo-leśnego
  • scharakteryzować średnią roczną temperaturę powietrza i długość okresu wegetacyjnego poszcz. Krain przyrodniczo-leśnych
  • scharakteryzować poszczególne Krainy przyrodniczo-leśne
  1. Typologia leśna – wiadomości wstępne
  • zdefiniować pojęcia: typ siedliskowy lasu, gatunki runa różnicujące i częste, potencjalna i aktualna produkcyjność siedliska
  • zdefinować pojęcie typu lasu,
  • zdefinować jednostki wyróżniane w trakcie prac siedliskowych
  1. Charakterystyka siedlisk borowych
  • wymień typy gleb charakterystyczne dla poszczególnych typów siedliskowych lasu siedlisk borowych
  • wymień typy lasu charakterystyczne dla poszczególnyh typów siedliskowych lasu
  • wymień typy próchnic dla siedlisk borowych
  • wymień gatunki różnicujące dla siedlisk borowych
  • scharakteryzuj siedliska borowe
  • wymieniać gatunki częste siedlisk leśnych
  • rozpoznaje gatunki runa (Załącznik 4, część A)
  1. Charakterystyka siedlisk lasowych
  • wymienić typy gleby charakterystyczne dla poszczególnych typów siedliskowych lasu siedlisk lasowych
  • scharakteryzować siedliska lasowe
  • wymienić gatunki częste siedlisk lasowych
  • wymienić typy lasów charakterystyczne dla poszczególnych typów siedliskowych lasu siedlisk lasowych
  • wymienić typy próchnic charakterystyczne dla poszczególnych typów siedliskowych lasu siedlisk lasowych
  • wymienić gatunki różnicujące dla poszczególnych typów siedliskowych lasu siedlisk lasowych

"Zagadnienia na egzamin poprawkowy z przedmiotu: Ochrona lasu
Technikum, klasa 4 technik leśnik"

  1. Szkodnictwo leśne
  • wymienić grupy szkodnictwa leśnego
  • wymienić uprawnienia straży leśnej
  • określić zasady korzystania z lasu i zachowywania się w lesie
  • opisać obowiązki służby leśnej w zakresie zwalczania wykroczeń i przestępstw
  • opisać postępowanie straży leśnej w zakresie zwalczania wykroczeń i przestępstw
  • obliczyć miąższość i wartość skradzionego drewna
  1. Prognozowanie i diagnozowanie zagrożeń drzewostanów powodowanych przez owady
  • przyporządkować szkodliwe owady leśne do grup wyodrębnionych ze względu na sposób żerowania, preferencje pokarmowe, występowanie w poszczególnych fazach rozwojowych drzewostanu, występowanie na roślinach żywicielskich
  • wykorzystać zastosowanie pułapek do wykonawstwa prac prognostycznych
  • wskazać sposób przeprowadzania prac związanych z kontrolą zagrożenia powodowanego przez szkodliwe owady leśne
  • rozpoznać podlegające kontroli gatunki szkodliwych owadów w różnych stadiach rozwojowych na podstawie cech morfologicznych
  • rozpoznać podlegające kontroli gatunki szkodliwych owadów leśnych na podstawie obrazu żerowania
  • omówiznaczenie gospodarcze grup szkodliwych owadów leśnych
  1. Prognozowanie i diagnozowanie zagrożeń drzewostanów powodowanych przez grzyby patogeniczne
  • rozpoznać gatunki grzybów patogenicznych podlegające kontroli na podstawie wyglądu owocników
  • rozpoznać grzyby patogeniczne podlegające kontroli na podstawie objawów występowania
  • ustalić zagrożenie na podstawie wyników prac kontrolnych
  • wskazać sposób przeprowadzania prac związanych z kontrolą występowania grzybów patogenicznych w szkółkach leśnych, uprawach, młodnikach i drzewostanach starszych
  1. Szkody powoływane przez zwierzęta kręgowe
  • rozpoznać rodzaje uszkodzeń powodowanych przez gryzonie, ptaki, zajęczaki i zwierzęta kopytne
  • rozpoznać sprawców uszkodzeń na podstawie obrazu uszkodzeń
  • wskazać wpływ uszkodzeń na rozwój drzew i drzewostanu
  • wskazać rośliny najchętniej uszkadzane przez zwierzęta
  • wymienić czynniki sprzyjające występowaniu szkód powodowanych przez gryzonie, ptaki, zajęczaki, zwierzęta kopytne

"Zagadnienia na egzamin poprawkowy z przedmiotu: Użytkowanie lasu w praktyce
Technikum, klasa 1 technik leśnik"

  1. Makroskopowa budowa drewna
  • wymienić elementy makroskopowej budowy drewna
  • rozpoznać elementy budowy makroskopowej drewna
  • sklasyfikować drewno w oparciu o jego budowę makroskopową
  1. Właściwości drewna
  • wymienić techniczne i fizyczne właściwości drewna
  • określić barwę, połysk, rysunek i zapach drewna
  • rozróżnić higroskopijność, nasiąkliwość i przesiąkliwość drewna
  • wskazać pęcznienie, kurczenie, paczenie i pękanie drewna.
  • rozróżnić gęstość drewna. twardość i łupliwość drewna
  • sklasyfikować drewno w oparciu o jego właściwości techniczne
  1. Rozpoznawanie gatunków drewna
  • wymienić właściwości drewna
  • rozpoznać na podstawie budowy makroskopowej gatunki drewna (dąb, robinia, buk, świerk, jodła, modrzew, jesion, wiąz, olsza, grab, sosna, brzoza, lipa, klon, topola, jałowiec, cis)
  • określić cechy budowy makroskopowej wybranych gatunków drewna
  1. Rozpoznawanie wad drewna okrągłego
  • zdefiniować wady drewna okrągłego
  • rozpoznać wady drewna okrągłego
  • zmierzyć wady drewna okrągłego na surowcu drzewnym
  • sklasyfikować i zmierzyć wady występujące w surowcu drzewnym stojącym i leżącym
  • określić wpływ wad drewna na możliwość jego zastosowania


"Zagadnienia na egzamin poprawkowy z przedmiotu: biologia leśna"
Technikum, klasa 1 technik leśnik"

  1. Klasyfikacja organizmów
  • wymienić nazwy najwyższych jednostek klasyfikacji biologicznej organizmów
  • rozpoznawać typy owocników grzybów podstawkowych i workowych
  1. Grzyby chronione
  • rozpoznać gatunki chronionych grzybów (Załącznik nr 9 zbiór podstawowy)
  • określić środowisko życia grzybów
  1. Podstawowe wiadomości o owadach
  • scharakteryzować budowę morfologiczną owada
  • scharakteryzować rzędy owadów
  • rozpoznać elementy budowy morfologicznej owada
  • rozpoznać rzędy owadów na podstawie elementów budowy morfologicznej
  1. Rozpoznawanie owadów chronionych
  • rozpoznać gatunki owadów chronionych ( Załącznik nr 8)
  • określić środowisko życia owadów chronionych
  • określić sposoby ochrony gatunków i zachowania środowiska ich występowania
  1. Mszaki i paprotniki
  • wymienić nazwy organów mszaków i paprotników
  • rozpoznać organy mszaków i paprotników
  1. Rozpoznawanie mszaków i paprotników
  • wymienić charakterystyczne cechy budowy morfologicznej mszaków i paprotników
  • rozpoznać wybrane gatunki mszaków i paprotników (załącznik nr 4, część B
  • porównać cechy charakterystyczne budowy morfologicznej mszaków i paprotników
  1. Rośliny nasienne-podział i systematyka
  • omówić cechy charakterystyczne roślin nasiennych
  • wymienić i omówić nazwy jednostek klasyfikacji roślin nasiennych
  1. Cechy i właściwości wybranych gatunków nasiennych
  • rozpoznać wybrane gatunki nagonasienne (Załącznik 1)
  • określić występowanie gatunków nagonasiennych
  1. Budowa morfologiczna roślin okrytonasiennych
  • scharakteryzuj typy kwiatów
  • scharakteryzuj typy blaszek liściowych (nasada, brzeg, kształt)
  • scharakteryzować budowę kwiata roślin owado i wiatropylnych
  • porównać cechy morfologiczne wybranych gatunków okrytonasiennych
  1. Cechy i właściwości wybranych gatunków okrytonasiennych
  • wyjaśnij znaczenie oligotrofy, mezotrofy, eutrofy, hydrofity, hylofity, mezofity, kserofity
  • rozpoznać wybrane gatunki okrytonasienne (Załącznik nr 1)
  1. Rozpoznawanie wybranych gatunków runa
  • wymienić gatunki częste i różnicujące (Załącznik nr 4 część B)
  • rozróżnić gatunki różnicujące runa leśnego (Załącznik nr 4 część B)
  • rozróżnić gatunki częste runa leśnego (Załącznik nr 4 część B)

pdfZałączniki3.05 MB